ATOP

Ali-, toimi- ja opistoupseerien perinneyhdistys ry

Yhdistys on perustettu 18.8.1990 Lappeenrannassa ja hyväksytty yhdistysrekisteriin 17.12.1993. Kotikuntana on Lappeenranta. Tarkoituksena ovat ammattikuntamme yhtenäisyyden edistäminen, henkisen ja aineellisen perinteen tallentaminen. Jäsenkuntana voivat olla palveluksessa olevat opistoupseerit ja evp- ali-, toimi- ja opistoupseerit. Toimintamuotojamme ovat seminaarit, perinnepäivät, veljesmatkat, perinteen keruun johtaminen ja perinnemitalien luovutustoiminta.

Toiminnan tuloksia:

Työperinteen keruu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistoon aloitettiin, alkoi kilpailuna v. 1995.

Vuoden 2002 keruun aiheena oli ”Ammattiperinne”. Saimme kerättyä kirjoituksia, haastatteluja, ääninauhoja ja vastaavaa aineistoa.

Muistolaatan kustantaminen ja kiinnittäminen Hämeenlinnassa Linnan kasarmilla Jatkosodan aikana toimineen Jv.auk:n kunniaksi v. 1994. Edellä mainitun koulun entisten oppilaiden veljestapaamisien järjestelyjen tukeminen yhteistyössä kokouspaikkakunnan päällystöyhdistysten kanssa.

Ammattikuntamme "palvelusmitali", eli perinnemitali perustettiin v. 1996.

Seminaarien pito alkoi v. 1997 Oulussa, jolloin Oulun lyseolla pidettiin Suomen itsenäisyyden 80-juhlavuoden seminaari, Lappeenrannassa MPO:lla pidettiin v. 1998 ammattikuntamme koulutuksen 80-vuotisseminaari, Päällystöliiton viettäessä 70-vuotisjuhlaa oheistilaisuutena Niilo Lauttamus -kirjallisuusseminaari Finlandia-talolla Helsingissä 1999.

Vuoden 2000 osalta seminaariperinne katkaistiin tietoisesti. Jäsenistön ääntä kuunnellen päätettiin nostaa esiin jäsenkuntamme osaaminen. Vaihtoehtojahan tällä sektorilla riittää. Jäsenistömme monipuolisuus eri harrastealueiden osalta tarjosi runsauden pulan.

Kapitulantti-taidenäyttely järjestettiin 24. - 30.7.2000 Tikkakosken Tikkamannilassa. Esillä oli neljän yhdistyksemme jäsenen maalauksia. Kapt evp Kimmo Kosonen jonka tuotanto on keskittynyt muotokuvamaalaukseen. Kapt evp Jukka Lempinen on keskittynyt erä- ja maisemataiteeseen. Sotmest evp Seppo Saukkonen puolestaan on miljöömaalari. Kaptltn evp Jarmo Sillanpää on keskittynyt meriaiheisten taulujen maalaamiseen.

Valokuvanäyttely SIIVET järjestettiin Keski-Suomen Ilmailumuseon tiloissa 24.5. - 31.8.2003. Näytteilleasettajina olivat luontokuvaajat ltn evp Jouni Ruuskanen Kajaanista, ylil Arto Komulainen Rovaniemeltä ja kapt evp Juhani Koivu Hämeenlinnasta. Näyttelystä on artikkeli Päällystölehdessä kesäkuu 4/2003.

Vuosittaiset perinnepäivät. Vuonna 2001 Vekaranjärvellä, vuonna 2002 Säkylässä, vuodesta 2003 perinnepäivät yhdessä Päällystöliiton evp-yhdistyksen kanssa: 2003 Kauhavalla, 2004 Upinniemellä, 2005 Immolassa, 2006 Haukiputaalla, 2007 Turussa, 2008 Rovaniemellä, 2009 Joensuussa, 2010 Lahdessa, 2011 Suomenlinnassa, 2012 Lappeenrannassa, 2013 Säkylässä, 2014 Hämeenlinnassa, 2015 Tampereella.

Perinnepäivien ohjelmaan on kuulunut tutustuminen paikkakunnan nähtävyyksiin, veljesillallinen ja vuosikokous. Tilaisuudet ovat olleet kaksipäiväisiä.

Aloite ammattikuntahistorian kirjoittamiseksi, valmistui 15.10.2004, kun PL täytti 75 v.

Kirjoituskilpailu ”Kapitulanttikaskut” käynnistettiin vuoden 2006 aikana Päällystöliitto ry:n ja yhteistyössä SKS:n kansanrunousarkiston kanssa. Keruuaika oli 1.4.2006 - 31.3.2008 ja tulokset julkistettiin toukokuussa 2008.