2.12.2015← Takaisin

Akava on erittäin pettynyt yhteiskuntasopimusneuvotteluiden kariutumiseen. Kaikkien osapuolten allekirjoittama sopimus olisi Akavan mielestä ollut huomattavasti parempi vaihtoehto kuin hallituksen toteuttamat pakkolait sekä liittokierros vallitsevassa taloustilanteessa.

– Sopimukselta putosi pohja, kun viennille tärkeä kuljetusketju ilmoitti jäävänsä ulos ratkaisusta. On ymmärrettävää, että tämän jälkeen kaikki alat eivät enää olisi olleet yhtä motivoituneita sitoutumaan yhteisiin talkoisiin. Erityiskysymyksiä olisi alkanut nousta muillakin aloilla, puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo.

Akava pitää erittäin valitettavana sitä, että neuvotteluiden kaatumisen vuoksi hallitus vie laatimansa pakkolait eteenpäin.

– Akavalaiset ymmärtävät Suomen talouden tilan ja kilpailukyvyn elvyttämisen sekä rakenteellisten uudistusten tarpeen erittäin hyvin. Niinpä on suorastaan törkeää, että ne, jotka olivat valmiita neuvottelemaan ja tekemään yhteiskuntasopimuksen, joutuvat nyt pakkolakien maksumiehiksi, Fjäder sanoo.

Esimerkiksi suunnitellut sairauskarenssit rokottavat erityisesti korkeakoulutettuja, jotka jo nyt työskentelevät erittäin tunnollisesti – myös sairaina. Ylempien toimihenkilöiden suurin syy sairaana työskentelylle on huoli työkavereiden kuormituksen kasvamisesta, kun sairastuneiden työt kasautuisivat heille.

Akava sekä sen julkisen ja yksityisen puolen neuvottelujärjestöt valmistautuvatkin syksyn liittokierrokseen yhtenäisinä.

– Akava on erittäin kriisitietoinen, mutta on sitä mieltä, että asiantuntijuuteen, osaamiseen ja innovoivaan työhön sekä pitkäjänteiseen talouskasvuun kuuluvat kunnon työehdot, eikä niiden heikentäminen.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717, Twitter @SFjder