7.11.2023← Takaisin

Pinta-alaltaan Suomen suurimman kaupungin Rovaniemen varuskunnan muodostavat Lapin lennoston, Jääkäriprikaatin osat ynnä Johtamisjärjestelmä   ja Logistiikkalaitoksen yksiköt. Palkattua henkilöstöä on lähes 700. Varuskunnan komendantti, kapteeni Petri Keihäskoski palkittiin tiistaina Helsingissä järjestetyssä Päällystöliiton edustajakokouksessa Vuoden opistoupseerina. Palkitsemisperusteet ovat pitkät kuin nälkävuodet: ansiokas palvelusura opistoupseerina on saanut tunnustukset niin Sotilasansiomitalin (SAM) kuin 4. luokan Vapaudenristillä miekkoineen rauhan ajan ansioista (VR 4mk ra).

Luottamustehtävät sotiemme veteraanien etuja ajavissa järjestöissä alkoivat jo 2010-luvulla.

• Veteraanijärjestöjen edustajat olivat minuun yhteydessä ja pyysit näihin tehtäviin. Olin kovin otettu heidän osoittamastaan luottamuksesta, ja ryhdyin omalta osaltani viemään veteraaniasioita eteenpäin niin Rintamaveteraaniliitossa kuin Sotainvalidien Veljesliitosssa – koen maksavani omaa kunniavelkaani.

Oman osansa Petrin ajasta vievät luottamustoimet Rovaniemen kaupungin luottamustoimissa, paikallisen urheiluseuran tapahtumissa kuin seurakunnankin tapahtumissa.

• Lappeenrannan Päällystöopistossa, sittemmin Maanpuolustusopistossa nyt jo lopetettuun opistoupseeri koulutukseen liittyvät opinnot ja harjoitukset antoivat itselleni vahvan pohjan varusmiesten kouluttajana ja myöhemmin ohjeita ja vinkkejä siitä, miten varuskunnissa on hyvä olla ja elää. Tätä perinnettä yritän omalta osaltani jakaa eteenpäin.

Kapteeni Petri Keihäskoski vastaanotti Vuoden opistoupseeri -tunnustuksen Helsingissä 7.11. pidettävässä Päällystöliiton edustajakokouksessa. Palkinto on myönnetty vuodesta 1994 alkaen.

Lisätietoja: Päällystöliitto ry puheenjohtaja Jyrki Lukkarinen 040 301 9291

Kuva: Valokuvaamo Roifoto Oy

Päällystöliitto ry on puolustusministeriön ja sisäministeriön hallinnonaloilla toimiva Akavaan kuuluva valtakunnallinen ammattijärjestö. Liitolla on 33 jäsenyhdistystä, jotka toimivat maanpuolustuksen, rajavartioinnin ja sotilaallisen kriisinhallinnan aloilla. Henkilöjäseniä jäsenyhdistyksissä on yhteensä noin 3200.