10.11.2017← Takaisin

Turvataanko turvallisuus?

Turvallisuudesta vastaaville virastoille, puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja poliisi, on luvattu lisäresursseja. Julkisuudessa esiintyneiden otsikoiden ja lukujen takana on kuitenkin toinen ja armoton totuus. Luvattu lisärahoitus on leikkausten pienentämistä, ei edes toiminnan samalla tasolla säilyttämistä.

Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen henkilöstöt tuskailevat jaksamisen, ylitöiden ja uusien suorituskykyhankkeiden parissa. Vuonna 2018 Puolustusvoimien henkilötyövuosimäärää pienennetään edelleen, vaikka Ilmavoimat esiintyy otsikoissa yli 55 000 ylityötunnin määrillä. Käytännön luvut kertovat korutonta kieltä, resurssit ovat liian pienet annettuihin tehtäviin nähden. Suurimpina syinä ovat puolustusvoimauudistus, joka toimeenpantiin, kun kansainvälinen tilanne oli toisenlainen sekä Rajavartiolaitoksen sopeuttamisohjelmat. Olisiko nyt aika tehdä korjaava uudistus, jolla vastattaisiin tämän päivän tilanteeseen?

Päällystöliitolle uusi puheenjohtaja

Jyrki Lukkarinen (48 v) Lappeenrannasta valittiin yksimielisesti Päällystöliiton uudeksi puheenjohtajaksi edustajakokouksessa Helsingissä 10.11. Hän palvelee tällä hetkellä Maasotakoululla. Puheenjohtajan tehtävässään hän aloittaa 1.1.2018.

Päällystöliitto ry on puolustusministeriön ja sisäministeriön hallinnon aloilla toimiva Akavaan kuuluva valtakunnallinen ammattijärjestö. Liitolla on 41 jäsenyhdistystä, jotka toimivat maanpuolustuksen, rajavartioinnin ja sotilaallisen kriisinhallinnan aloilla. Henkilöjäseniä jäsenyhdistyksissä on yhteensä noin 3800.

Lisätietoja antaa Päällystöliiton puheenjohtaja Sakari Vuorenmaa, 0299 500 783