Ajankohtaista

Jääkäriprikaati järjestää hiihdon sotilas-SM-kilpailut 25.–28.3.2019 Sodankylässä.

Maasto- ja ampumahiihto järjestetään Kommattivaaran hiihtokeskuksessa. Rynnäkkökivääriampumahiihto- ja partiohiihtokilpailut sekä varusmiesten maastohiihdon sotilassuksisarja järjestetään Sodankylän varuskunnan latuverkostolla ja ampumarata-alueella.Samassa yhteydessä järjestetään Päällystöliiton ja Aliupseeriliiton hiihtomestaruuskilpailut rynnäkkökivääriampumahiihdossa, ampumahiihdossa ja maastohiihdossa. PL:n EVP-yhdistyksen jäsenillä on mahdollista osallistua SM-kilpailuihin. Osalliostujat ilmottautuvat täyttämällä liitteenä olevan ilmoittautumislomakkeen ja lähettämällä sen 7.3 mennessä urheiluvastaava Martti Långille (martti.lang@gmail.com). Martti kerää ilmoittautumiset ja ilmoittaa kaikki kootusti Jääkäriprikaatiin. Osallistujilla on mahdollista lainata rynnäkkökivääriä JPR:n asevarastolta ennen kilpailua. Mukana tulee olla henkilötodistus/ vast. Sivun alalaidassa kohdassa ladattavat tiedostot löytyy kilpailuihin liittyvät tiedostot.

Menestystä kilpailuun

Hannu Kuparinen Kotiseutuneuvokseksi

Hannun isä oli kotoisin Karjalan Suojärveltä, Raudun pitäjästä. Sotien jälkeen hän jatkoi sotilasuraansa Oulun kasarmilla. Tästä ympäristöstä oli Hannunkin luontevaa aloittaa sotilasura 1.4.1966 väliaikaisessa palveluksessa 1. Erillisessä Viestikomppaniassa, Oulussa. Aliupseerin peruskurssin hän suoritti 1967–1968, johon sisältyi viestialan erikoisjakso Riihimäellä.

Nokia aloitti elektroniikkatehtaan perustamisen Ouluun vuonna 1973, johon haettiin toimihenkilöitä tuotantolinjojen käynnistämiseen. Hannu haki, ja pääsi töihin Nokian tehtaalle, joka sijaitsi silloin osoitteessa Kansankatu 55. Tehdas siirtyi myöhemmin 70-luvun puolessa välissä Ruskoon. Hannu erosi Puolustusvoimien palveluksesta omasta pyynnöstään 1.5.1973 ja siirtyi Nokialle. Hannu aloitti varastonhoitajan tehtävissä, josta eteni varastopäälliköksi ja myöhemmin materiaalipäälliköksi. Hannu toimi myös Oulun tehtaiden toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä STTK-laisessa ay-kentässä noin kymmenen vuotta, jolloin Nokian henkilöstömäärä Oulussa oli noin 5000 henkeä. Hannu toimi sivutoimisesti myös Eläkesäätiön varapuheenjohtajana noin 20 vuotta, siihen asti kun erosi palveluksesta vuonna 2002. Hannun työura päättyi siis Nokialla noin 30-vuoden jälkeen.

Hannu liittyi Oulun Päällystöyhdistyksen evp-osastoon vuoden 1997 alusta. Hannu aloitti hallitustyöskentelyn vuonna 2002, ja toimii hallituksessa edelleen. Samana vuonna Hannu oli perustamassa valtakunnallista evp-yhdistystä Hämeenlinnassa, ja aloitti heti hallituksen varajäsenenä. Se pesti kesti vuoteen 2015 asti.

Hannu oli myös perustamassa Pohjan Viestikiltaa Ouluun 1969, joka toimi aluksi Riihimäellä toimineen Viestikilta ry:n paikallisosastona, kunnes eriytyi omaksi yhdistyksekseen vuonna 1990. Yhteiskunnallisia luottamustehtäviä Hannulla on ollut lukuisia, mm. Myllyojan suuralueen puheenjohtajana ja asukastuvan toiminnanjohtajana. Valtakunnan tasolla Hannu on toiminut omakotiliitossa ja paikallistasolla 45 vuotta. Hannun harrastuksia ovat myös purje- ja moottorilento, laskuvarjourheilu ja järjestötoiminta. Ansioistaan Hannulle myönnettiin Kotiseutuneuvoksen arvonimi 27.6.2018.

teksti: Veijo Koskela ja Antero Mikkonen, valokuva Juha Ristola

Tervetuloa Evp-yhdistyksen vuosikokoukseen

Päällystöliiton Evp-yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään 17.3.2019 klo 10.30 alkaen Oulussa Radisson Blu hotellilla osoitteessa Hallituskatu 1, Oulu. Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen 9 §:ssä mainittujen asioiden lisäksi sääntömuutosesitys. Kokousmateriaali laitetaan yhdistyksen sivuille www.paallystoliitto.fi/evp-yhdistys tammikuussa 2019.

Yhdistyksen kokouksessa jokaisella varsinaisella jäsenellä on yksi (1) ääni. Lisäksi kokoukseen osallistuva jäsen voi valtakirjalla edustaa enintään kymmentä (10) yhdistyksen äänivaltaista jäsentä. Jäsenen, joka haluaa asian ottamista käsiteltäväksi yhdistyksen kokouksessa, on tehtävä siitä perusteltu esitys kirjallisena yhdistyksen hallitukselle tammikuun loppuun mennessä, kuitenkin huomioiden yhdistyslain 24§:n määräykset.

Kokouksen aluksi on kahvitarjoilu.

PERINNEPÄIVIÄ VIETETÄÄN OULUSSA

Päällystöliiton evp-yhdistyksen järjestämiä perinnepäiviä vietetään Oulussa 16.-17.3.2019 Radisson Blu Hotellissa.

Lauantaina 16.3 aloitetaan lounaalla, jonka jälkeen Oulun kaupungin valtuuston puheenjohtaja Juha Hänninen pitää esitelmän Oulun kaupungin nykytilasta, yrittäjyyden, talouden, rakentamisen ja kansainvälistymisen osalta. Toisessa esitelmässä Antero Mikkonen avartaa katsettamme Oulun historiaan. Ilta päättyy yhteiseen veljesillalliseen samassa hotellissa.

Sunnuntaina 17.3 pidetään Päällystöliiton evp-yhdistyksen vuosikokous klo 10.30 alkaen samassa paikassa.

Paketin hinta on 100 euroa, sisältää majoituksen, tulolounaan, lauantain luennot ja kahvit, veljesillallisen ruokajuomineen ja aamiaisen. Mikäli tulet perjantaina on paketin hinta 150 euroa. Pelkästään veljesillalliselle osallistujalle hinta on 50 euroa.

Ilmoittautumiset (nimi, syntymäaika ja mahdolliset allergiat) 15.2.2019 mennessä Markku Virtaselle (markku.s.virtanen@gmail.com tai tekstiviestillä 040 7593256. Samanaikaisesti maksu yhdistyksen tilille FI90 4456 0010 2343 19.

Mikäli osallistut vain vuosikokoukseen, niin tule Oulun Radisson Blu Hotelliin osoitteeseen Hallituskatu 1. Kokous alkaa 17.3.2019 klo 10.30 ja tilaisuus on sinulle maksuton.

Ohjelma Oulussa

15.3     Iltapäivällä: Majoittumiset hotellille (kauempaa tulevat)

16.3    Aamiainen klo 07.30 - 11.00 (perjantaina saapuneet)

Lounas klo 12.00 -13.30

Esitelmä 1: Oulun kaupungin nykytila

Juha Hänninen (maj evp)

klo 13.30 - 14.15

Esitelmä 2: Oulun kaupungin historia

Antero Mikkonen (kapt evp)

klo 14.30 - 15.15

Klo 19.00  Veljesillallinen (tumma puku ei mitaleja)

17.3    klo 07.30 - 11.00 Aamiainen

Klo 10.30   Vuosikokous, sis kokouskahvit

Lauantaina iltapäivällä on hallituksen kokous

Kokouksen jälkeen uuden hallituksen järjestäytymiskokous

Tervetuloa Ouluun!

TERVETULOA KEVÄISELLE PÄRNUN MATKALLE 26. - 29.5.2019

Evp-yhdistys järjestää edullisen jäsenmatkan (avecit mukaan) Pärnuun, poikkeamme myöskin Latvian puolella. Matkan hinta on 290 euroa /henkilö 2-hengen huoneessa, 1-hh lisämaksu on 90 euroa.

Hintaan sisältyy:

Matkat Tuovisen nykyaikaisella turistibussilla, joka lähtee Nokialta ja ajaa Tampereen kautta Helsinkiin Länsisatamaan. Autoon voi nousta matkaltakin moottoritien pikavuoropysäkeiltä siitä etukäteen ilmoittamalla. Lähtö Nokialta su 26.5. klo 14.00, Tampereelta klo 14.30 ja Länsisatamaan saavumme klo 17.30. Aika muilta pysäkeille tulijoille ilmoitetaan erikseen. Silja Europa lähtee klo 18.30, joten satamasta mukaan tulijoiden on oltava paikalla viimeistään klo 17.30.

Aamiainen on laivalla ma 27.5. ja poistuminen laivalta bussiin klo 9.00. Jatkamme matkaa Lagediin Viron Vapaussodan museoon, siellä on opastettu kierros. Kevyt kenttälounas nautitaan matkalla. Matkaamme Villa Andropoffìin ja siellä on opastettu kierros sekä kahvit. Kyseinen paikka on rakennettu neuvostoaikana kommunistipuolueen johtajille lomanviettopaikaksi, siellä voitiin majoittaa myös valtiovieraita. Saavumme Pärnuun noin klo 15.00 ja majoitumme Hotelli Pärnuun. Yhteinen buffet-ruokailu on noin klo 17.00. Tällöin jää omaa vapaata aikaa vaikkapa ostoksille ennen ja jälkeen ruokailun.

Aamiainen on hotellilla ti 28.5. ja lähtö klo 8.30 Ligatnen bunkkerimuseoon (Latviassa). Juomme ”bussikahvit” matkalla. Bunkkeri on rakennettu mahdollisen ydinsodan suojapaikaksi. Museossa on opastettu kierros. Sieltä siirrymme Valmieran oluttehtaalle, jossa on opastettu kierros sekä lounas. Tämän jälkeen jatkamme Latvian rajakaupan kautta hotellille Pärnuun.

Aamiainen on hotellilla ke 29.5. ja lähdemme klo 9.00 tutustumaan Kaitseliiton paikalliseen toimintaan ja esikuntaan (miehet). Samalla kyydillä avecit viedään tutustumaan/ostoksille Wendren vuodevaatemyymälään. Tavoitteena on lähteä Pärnusta Tallinnaan noin klo 13 aikoihin, jotta Tallinnaan jäisi vielä aikaa ostosten tekoon. Laiva Tallink Star lähtee satamasta klo 16.30 ja saapuu Helsinkiin klo 18.30.

Ilmoittautumiset (nimi, syntymäaika ja erikoisruokavaliot) matkalle on tehtävä helmikuun 27. päivään mennessä sähköpostilla pertti.heikkila@pp1.inet.fi tai puh/tekst 040 702 3933. ja samalla ennakkomaksu 50 euroa /hlö yhdistyksen tilille FI90 4456 0010 2343 19. Loppumaksu 240 euroa /hlö maksettava em. tilille 21.3.2019 mennessä.

Lähtijällä tulee olla mukana voimassa oleva passi tai poliisin myöntämä virallinen henkilökortti. Ryhmämatka ei sisällä peruutusturvaa, joten esim. sairaustapausten vuoksi matkavakuutuksen kautta voi hakea korvausta.

Tervetuloa kaikki evp-henkilöt mukaan aveceineen, myös ei jäsenet ovat tervetulleita.

Ladattavat tiedostot: