Evp-yhdistyksen matka Pärnuun

Evp-yhdistyksen kevätmatkan kohteena 26. - 29.5. oli Pärnu. Matkan aikana tutustuttiin eri sotahistoriallisiin kohteisiin Virossa ja Latviassa. Matkalle osallistui 38 henkilöä. Matka alkoi tutustumalla vuonna 1994 perustettuun Viron Vapaussodan museoon Tallinnan Lagedissa. Piritajoen rannalla olevalla pienellä saarella sijaitsi ennen museota kenraali ja metsäveli Voldemar Pätsin talo. Hän oli Viron ensimmäisen presidentin Konstain Pätsin veli. Museon perustaja ja johtaja Johannes Törs esitteli meille persoonallisella ja mukaansatempaavalla tavalla ulko- ja sisämuseon aseita, univormuja, kunniamerkkejä ja tarinoita 1900-luvun sotahistoriasta sekä Viron vapaussodan vaiheista. Törs on koonnut valtavan määrän maanpuolustukseen liittyvää tavaraa. Museossa nautimme maittavan keittolounaan. Viron sotahistoria liittyy olennaisesti Suomen sotahistoriaan vapaussodan sekä myöhempien talvi- ja jatkosodan osalta.

Matka jatkui Tallinnasta 130 kilometrin päähän Viron lounaiskolkassa Riianlahden rannikolla sijaitsevaan Pärnun Villa Andropoffìin. Alue on rakennettu neuvostoajalla Neuvostoliiton korkeimmalle kommunistijohdolle ja valtiovieraille lomanviettopaikaksi. Päärakennus on valmistunut 1980-luvun puolivälissä ja alueen muut rakennukset 1970-luvulla. Ulkopuolisille vierailijoille on pääsy ollut ehdottomasti kielletty, eikä koskaan tiedetty tarkkaan keitä suurmiehiä alueella kulloinkin lomaili. Neuvostoajalla tarkoin vartioidulla noin 12 hehtaarin aidatulla alueella on kiertänyt sotilasvartio ympäri vuorokauden. Alueen salaisuudesta kertoo jotain myös elokuvateatterirakennus, joka on ilmeisesti ollut kaikkein tarkimmin vartioitu. Teatterin ympärillä oli muuri ja vartiokopit. Tarinan mukaan myös elokuvakoneenkäyttäjä oli viety elokuvateatteriin takakautta. Hän ei koskaan tiennyt keitä teatterissa kävi, sillä näkymä saliin oli estetty ja vain kangas, jolle elokuva heijastettiin, oli näköpiirissä. Huvila-alue on tunnettu ”Andropovin paikkana”, sillä mahtavan päärakennuksen rakentamispäätös on tehty Juri Andropovin valtakaudella. Andropov toimi NKP:n pääsihteerinä 1982 – 1984 kuolemaansa saakka ja toimi KGB:n johtajana 1967 - 1982 sekä politbyroon jäsenenä vuodesta 1973.

Päivän päätteeksi majoituimme hotelli Pärnuun, jossa nautimme yhteisen päivällisen. Hotelli Pärnu sijaitsee historiallisen Endla-teatterin paikalla. Viron tasavallan perustamisjulistus (manifesti) julkaistiin helmikuun 23. päivän iltana 1918 Pärnussa Endla-teatterin parvekkeelta. Seuraavana päivänä 24. helmikuuta julistus painettiin ja julkaistiin koko Virossa, jolloin siitä tuli myös virallinen. Tätä päivää juhlitaan Viron itsenäisyyspäivänä.

Seuraavana päivänä matka jatkui Latvian puolelle Līgatneen, 75 km päähän Riiasta. Menomatkalla nautimme ”bussikahvit” levähdyspaikalla. Neuvostoliiton aikana Līgatneen oli tehty yhdeksän metrin syvyyteen ydinaseen kestävä salainen suojapaikka, bunkkeri, Latvian kommunistisia johtajia varten. Hyvin naamioitu bunkkeri löydettiin vasta kaksitoista vuotta Latvian itsenäistymisen jälkeen vuonna 2003. Opastetun kierroksen aikana meille esiteltiin autenttisessa kunnossa oleva bunkkeri. Ensimmäisellä. sihteerillä oli oma työ- ja makuuhuone, muut nukkuivat eri huoneissa lattialla. Bunkkeriin sopi 250 henkilöä ja valmiudet useamman kuukauden oleskeluun. Bunkkerissa oli viesti- ja johtamisjärjestelmät ns. ”punaiset puhelimet” Moskovaan ja Riikaan, tilannekuvahuone, ruokala, oma koneellinen ilmanvaihto jne. Sähkön tuotti neuvostoliittolaisen takin moottori. Kohteeseen oli hienoa tutustua, sillä se on säilytetty alkuperäisessä kunnossa eikä sinne ole tuotu kohteeseen kuulumatonta materiaalia.

Paluumatkalla lounas nautittiin Valmieran oluttehtaan idyllisessä Volmarin kartanossa. Lounaan jälkeen meille esiteltiin panimon toimintaa. Kartano on ollut jo Ruotsin ajalta suosittu pysähdys- ja levähdyspaikka Latvian puolella. Paikan ohi on kulkenut myös Venäjän keisarintie Pietarista Pariisiin. Upea barokkityylinen kartano on rakennettu 1764.

Päätöspäivänä kuultiin esitys Pärnun Kaitseliiton toiminnasta. Kaitseliit on Viron vapaaehtoinen maanpuolustusjärjestö, jolla on kansalliskaartina puolustusvoimien aluepuolustuksen tehtäviä. Kaitseliit on perustettu 1918 ja uudelleen 1990. Paluumatkalla kävimme ostoksilla Wendren vuodevaatemyymälässä. Vielä ennen Tallinnaan saapumista nautimme matkalla ”bussikahvit”.

Monipuolisen ja onnistuneen matkan toteuttajana oli Veli-Heikki Tuovinen, jolla on rautainen ammattitaito Viron matkojen järjestäjänä. Oppaana Tallinnasta Latviaan oli pärnulainen Kersti Heiskanen, joka kertoi vankalla historiatietämyksellä matkan varrella olevin paikkojen ja kohteiden historiaa sekä nykypäivää, avartaen samalla matkaajien Viron ja Latvian tietämystä. Tuttuun tapaan matkan vastaavana toimi Pertti Heikkilä.

Ladattavat tiedostot: