21.3.2017← Takaisin

Vartiolentolaivueessa palveleva, Päällystöliiton jäsenyhdistyksen Rajavartiolaitoksen Lentäjät ry:n puheenjohtaja, luutnantti Ari Lakio on valittu Vuoden Rajamieheksi.

Rajavartiolaitos toteaa valintaperusteissaan seuraavaa:

Koko lentouransa aikana eri tehtävissä toimiessaan hän on osoittanut erinomaista suoraselkäisyyttä, toteuttanut lentotehtävät turvallisesti ja tehokkaasti sekä osoittanut jatkuvaa aktiivisuutta lentotoiminnan eri osa-alueiden kehittämiseksi. Lakio on omaehtoisesti paneutunut syvällisesti Rajavartiolaitoksen lentotoiminnan yksityiskohtiin.

Lakion lentoura pitää sisällään tuhansien lentotuntien kokemuksen Rajavartiolaitoksen vaativissa lentotehtävissä: meripelastuksessa, rajaturvallisuudessa ja muille viranomaisille annetussa virka-avussa kuten sairaankuljetuksissa, etsinnöissä ja metsäpalonsammutuksissa. Koska Lakio on uransa aikana osoittanut kyvykkyytensä lentotehtävissä, koulutettiin hänet lennonopettajan tehtävään vuonna 2010 ja edelleen ilmailuviranomaisen valtuuttamaksi tarkastuslentäjäksi vuonna 2013. Lakio on toiminut koko uransa ajan erinomaisena esimerkkinä nuoremmille ohjaajille siitä, kuinka vaativat lentotehtävät tulee toteuttaa, ja miten kehitytään ohjaajana ja paneudutaan lentotoiminnan yksityiskohtiin.

Ari Lakio palkitaan 21.3.2017 Helsingissä järjestettävässä Rajavartiolaitoksen vuosipäivän juhlatilaisuudessa.

Päällystöliitto ry onnittelee vuosipäiväjuhlaansa viettävää Rajavartiolaitosta ja erityisesti Vuoden Rajamiestä, luutnantti Ari Lakiota.