10.11.2021

Liitteet

← Takaisin

Puolustusvoimien työaikasuojelu tulee päivittää nykyaikaan

Tuore puolustusselonteko ulottuu 2020 -luvun loppuun. Selontekoon on kirjattu lainsäädännön uudistuksia ja pidemmän aikajänteen kehityssuunnitelmia puolustuksen osalta. Päällystöliitto katsoo, että puolustusvoimien henkilöstön jaksamisen tukemiseksi selontekoon tulisi kirjata puolustusvoimien työaikalainsäädännön saattaminen ajan tasalle.

Tällä hetkellä lain uudistus ei etene, koska siihen on toimivaltaa sekä Valtiovarainministeriöllä että Puolustusministeriöllä. Nyt tarvitaan päätös lakihankkeen käynnistämiseksi.

Puolustusvoimissa palvelevan henkilöstön näkemys nykytilanteesta on yhteinen keskus- tai pääsopijajärjestöstä riippumatta. Henkilöjärjestöjen teettämät jäsenkyselyt tukevat tätä näkemystä: henkilöstö ei jaksa.

Eduskunta on osoittanut poliittista tahtoa sotilaiden jaksamisen parantamiseksi. Asia on kirjattu hallitusohjelmaan. Lain uudistamistarpeen puolesta on ottanut kantaa sekä Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta että Puolustusvaliokunta.

Juhlapuheissa usein kuultuun toteamukseen ”henkilöstö on tärkein voimavara”, tulee saada pian vastinetta. Vastuu työaikasuojelusta on työnantajalla, ei työntekijöillä.

Jyrki Lukkarinen jatkaa puheenjohtajana

Kapteeni Jyrki Lukkarinen (52 v) Lappeenrannasta valittiin yksimielisesti jatkamaan Päällystöliiton puheenjohtajana edustajakokouksessa Helsingissä seuraavan nelivuotiskauden. Hän on aloittanut puheenjohtajana 1.1.2018.

Päällystöliitto ry on vuonna 1929 perustettu puolustusministeriön ja sisäministeriön hallinnon aloilla toimiva Akavaan kuuluva valtakunnallinen ammattijärjestö. Liitolla on 36 jäsenyhdistystä, jotka toimivat maanpuolustuksen, rajavartioinnin ja sotilaallisen kriisinhallinnan aloilla. Henkilöjäseniä jäsenyhdistyksissä on yhteensä noin 3300.

Lisätietoja antaa Päällystöliiton puheenjohtaja Jyrki Lukkarinen, 040 301 9291