8.11.2016← Takaisin

Luutnantti Jarmo Schuurman, kuva: Kuvamestari Kalefoto

Laivatykistön kärkiosaaja valittiin Vuoden opistoupseeriksi

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksella (PVLOGL) palveleva luutnantti Jarmo Schuurman (52 v) on valittu Vuoden opistoupseeriksi. Schuurman on työskennellyt vuodesta 2015 alkaen Merijärjestelmäosastolla, missä hänen järjestelmävastuullaan ovat merivoimien laivatykit, rannikko-ohjus 2006 sekä kauko-ohjattava asejärjestelmä RWS. Nimitys julkistetaan Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen palveluksessa olevia opistoupseereita edustavan Päällystöliiton edustajakokouksessa Vantaalla tiistaina 8.11.

Luutnantti Jarmo Schuurmannin v. 1986 alkanut sotilasura on edennyt aluspalveluksesta esikuntatehtäviin. Lähes 15 vuotta hän on toiminut eri taistelualusten taisteluvälineupseerina, ja ennen Puolustusvoimauudistusta viisi vuotta Merivoimien materiaalilaitoksella merivoimien asejärjestelmien kunnossapidon ja hankintojen parissa.

- Tällä hetkellä minua työllistävät Hamina-luokan ohjusveneiden peruskorjaushanke ja uusi taistelualus, Laivue 2020 –hanke niihin asennettavien asejärjestelmien osalta. Lisäksi olen mukana Jehu-luokan kuljetusveneiden kauko-ohjattavien asejärjestelmien vastaanotossa sekä kansainvälisessä yhteistyössä eri maiden asevoimien ja laitevalmistajien kanssa. Merivoimien laivatykistön koetoiminnan johtaminen on yksi osa työtäni.

Schuurmannin laajat kansainväliset laivastoyhteisökontaktit ovat tuottaneet huomattavia säästöjä ulkomailta tehdyissä asehankinnoissa. Nato-johtoisissa yhteistyökokouksissa hän on teknisenä asianhoitajana selvittänyt kohdemaan poistettavan asekaluston saatavuutta Suomen merivoimien käyttöön.

- Kun Ruotsi ja Saksa luopuivat käytössään olleista laivatykkijärjestelmistä ja ministeriön tasolla saatiin avattua yhteistyö maiden välille, hoidin hankintoihin liittyvät käytännön asiat kuten sopimukset, hinnat ja toimitukset. Saimme varsin edullisesti merkittävän määrän varaosia ja –laitteita oman kalustomme ylläpitämiseksi, Schuurman kertoo.

Hän on syntynyt Hollannissa ja hollanti on hänen toinen äidinkielensä, mitä hyödynnettiin Maavoimien raskas raketinheitin –hankkeessa. Schuurman toimi hankkeessa tulkkina sekä kirjallisen materiaalin kääntäjänä hollannista suomeksi.

Palkitsemisperusteissa luutnantti Jarmo Schuurman mainitaan tarmokkaasti asioihin tarttuvana ja vahvana linjausten antajana, joka ohjaa ja opastaa muuta henkilöstöä vankalla kokemuksella. Kokemuksen ja työssä hankitun osaamisen arvostamista hän perää myös työnantajalta.

- Toivottavasti Puolustusvoimat osaa arvostaa ja hyödyntää meidän opistoupseerien vankkaa ammattitaitoa ja osaamista myös jatkossa.

Päällystöliitto ry on puolustusministeriön ja sisäministeriön hallinnon aloilla toimiva Akavaan kuuluva valtakunnallinen ammattijärjestö. Liitolla on 42 jäsenyhdistystä, jotka toimivat maanpuolustuksen, rajavartioinnin ja sotilaallisen kriisinhallinnan aloilla. Henkilöjäseniä jäsenyhdistyksissä on yhteensä noin 3900.

Toimituksille tiedoksi:

Luutnantti Jarmo Schuurman palkitaan Päällystöliiton edustajakokouksessa Vantaalla 8.11. Hänet tavoittaa haastatteluja varten numerosta 040 527 8708.